Kutatási téma címe:
Szinesztéziás kifejezések feldolgozása óvodás korú gyermekek körében
Rövid leírása:
Kutatásom tárgya óvódáskorú gyermekek szinesztéziaértésének vizsgálata a kognitív metaforaelméletre és korábbi pszicholingvisztikai kutatásokra alapozva. Hipotéziseim az életkornak, a szinesztéziás kifejezést létrehozó perceptuális leképezés irányának, illetve a kifejezések ismertségének avagy újszerűségének a megértésben betöltött szerepére irányulnak. Vizsgálatom során eddig két interjút végeztem el a gyermekekkel: az egyikben ismert, a felnőttek nyelvhasználatában konvencionalizálódott, míg a másikban újszerű, általam létrehozott szinesztéziás kifejezések jelentésének körülírását kértem tőlük, illetve mindkét interjúban a perceptuális leképezési irányok (pl. TAPINTÁS–LÁTÁS, TAPINTÁS–HALLÁS stb.) teljes spektrumát felölelték a kifejezések. A vizsgált mintán a válaszok alapján megfigyelhető, hogy az életkor számottevően, a kifejezés ismertsége pedig kevésbé jelentékeny mértékben befolyásolja a megértést, míg a leképezési irányoknak egyelőre nem állapítható meg határozott szerepe a konvenció szerinti megértés sikerességében. Ezen eredmények információval szolgálhatnak a szinesztézia működésének és gyermekkori használatnak a kognitív metaforaelmélet keretében történő vizsgálatához.